Zimy nie są już tak ciężkie i trudne jak kiedyś. Czy zatem można pozostawić opony letnie na zimę i korzystać z nich bez przeszkód? Wyjaśniamy, jak wygląda ta kwestia zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa, jak i prawa.
Jazda na letnich oponach w zimie – czy to dobry pomysł?
W związku ze stopniowym ocieplaniem się klimatu i coraz lżejszymi zimami część kierowców zastanawia się nad pozostawieniem opon letnich na zimę. Czy skoro coraz rzadziej pada śnieg, a ujemne temperatury zwykle nie przekraczają jednocyfrowych wskazań, można z powodzeniem jeździć na oponach zimowych przez cały rok? Opinia motoryzacyjnych ekspertów na ten temat jest jednoznaczna – nie powinno się tak robić. Ogumienie przeznaczone na sezon letni nie jest dostosowane do użytkowania w warunkach zimowych. Dlatego aby zachować pełne bezpieczeństwo jazdy najlepiej wybierać wysokiej klasy modele sezonowe, jak na przykład opony zimowe Goodyear.
Nieprzypadkowo producenci opon doradzają, aby wymieniać ogumienie letnie na opony zimowe, kiedy średnia temperatura w ciągu dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Goodyear jest jednym z producentów, który dowiódł, że już przy takiej temperaturze, opony letnie tracą część swoich podstawowych parametrów, narażając użytkownika pojazdu na dłuższą drogę hamowania, gorszą przyczepność w zakrętach, a nawet poślizgi. Przede wszystkim opony letnie przy niskich temperaturach tracą swoją elastyczność. Robią się twarde, co w bardzo dużym stopniu ogranicza ich przyczepność do nawierzchni. Nawet kiedy nie jest ona oblodzona ani zaśnieżona.
Opony letnie w zimie – jak się zachowują?
Opony letnie posiadają zazwyczaj niższe opory toczenia niż modele przeznaczone na sezon zimowy. Przekłada się to pozytywnie na zużycie paliwa w okresie letnim, jednak zimą wpływa na gorszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania. Bieżnik opon letnich nie jest dostosowany do kontaktu ze śniegiem czy lodem. Ma optymalnie pracować na nawierzchni suchej i mokrej, kiedy termometr wskazuje sporo powyżej zera stopni.
Bieżnik opon zimowych posiada liczne nacięcia, czyli tzw. lamele. Te wąskie szczeliny (od ok. 0,5 do 1,5 mm) umieszcza się na klockach bieżnika, aby zapewnić przyczepność na jezdni zaśnieżonej i oblodzonej. W czasie jazdy rozszerzają się i wypełniają śniegiem. To właśnie kontakt śnieg-śnieg jest podstawą przyczepności w takich warunkach drogowych. Opony letnie nie posiadają układu lameli, a dodatkowo w ujemnych temperaturach stają się sztywne, co wyklucza możliwość przyczepiania się do nich śniegu.
Ważnym, acz często pomijanym aspektem w zakresie eksploatacji letnich modeli opon w sezonie zimowym jest wpływ niskich temperatur na ich trwałość. Jak już wspomnieliśmy, mieszanka gumowa, z której wytwarza się letnie ogumienie, staje się twarda w ujemnych temperaturach. Przekłada się to na sztywność opony. W takich warunkach opony letnie są w dużym stopniu narażone na uszkodzenia. Eksploatacja takiego ogumienia poza wyznaczonym sezonem może więc wygenerować niepożądane koszty.
Czy można jeździć na letnich oponach zimą zgodnie z prawem?
Wielu kierowców zastanawia się, czy można otrzymać mandat za opony letnie w zimie? Prawda jest taka, że w wielu krajach rzeczywiście kara za to jest możliwa. Te zasady nie obowiązują jednak w Polsce. Jesteśmy jednym z niewielu krajów w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym nie wprowadzono prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon letnich na zimowe. Policjant ma prawo ukarać kierowcę, użytkującego opony letnie zimą tylko wtedy, kiedy nie spełniają one warunków bezpieczeństwa – posiadają na swojej powierzchni widoczne uszkodzenia lub ich bieżnik ma wysokość niższą niż 1,6 mm.
Motoryzacyjni eksperci od lat edukują kierowców, by nie sugerowali się stanem przepisów przy podejmowaniu decyzji dotyczących wymiany opon. Realia prawne nie zawsze są adekwatne do rzeczywistości. W wielu krajach o cieplejszym klimacie niż Polska jazda na oponach letnich zimą jest surowo karana. Warto sprawdzić więc tę kwestię przed wyjazdem za granicę zimą – a jeszcze lepiej po prostu wymienić wówczas opony na zimowe. Nie tylko uchroni nas to przed karą finansową, ale znacznie zwiększy bezpieczeństwo podróży.
Wysokiej jakości opony letnie vs. budżetowe „zimówki” – które sprawdzą się lepiej zimą?
Na forach internetowych zdarza się natrafić na dyskusje dotyczące przełożenia jakości danego modelu opony na jego eksploatację w konkretnych warunkach. Niektórzy kierowcy uważają, że opona letnia klasy premium sprawdzi się lepiej w sezonie zimowym niż opona dedykowana na sezon zimowy, ale z niskiej, budżetowej półki.
Niestety nie jest to prawdą. Choć jakość opon ma bardzo duże znaczenie w codziennej eksploatacji, nawet najwyższej klasy opona letnia nie zapewni nam przyczepności czy krótkiej drogi hamowania na śniegu i lodzie. Jak pisaliśmy wyżej, nie jest ona po prostu zaprojektowana do wykorzystywania w zimowych warunkach.