Uszkodzona turbosprężarka jest tym elementem, który z pewnością będzie generował bardzo wysokie koszty. Mogą być one zróżnicowane, ale prawie zawsze będzie można mówić o bardzo wysokich wydatkach, jakie trzeba będzie ponieść. Tymczasem, jeśli owa turbosprężarka działa w sposób sprawny, to wówczas będzie można sporo zyskać. Dzięki temu będziemy mogli mówić o niższym zużyciu paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu mocy silnika oraz wszelkich osiągnięć.
Uszkodzenia turbo
Sprawne działanie turbo jest uzależnione od wielu różnych czynników. W głównej mierze jednak trzeba tutaj wskazać na sposób użytkowania samochodu, na sposób jazdy, na dbałość o turbo. Najczęściej pojawiających się awarii związanych z turbosprężarką może być dosyć sporo. Między innymi należy tutaj wskazać na:
- dymienie na czarno oraz wyraźny spadek mocy silnika – tutaj można wskazywać na nieszczelności w układzie dolotowym,
- metaliczne, niecharakterystyczne odgłosy,
- olej w układzie dolotowym,
- załączenie trybu awaryjnego silnika w momencie, gdy naciskamy pedał gazu,
- szarpanie ( brak płynnej jazdy ) podczas manewru przyspieszenia,
- gwizd turbo podczas zwiększonych obrotów.
Każdy objaw nie jest niczym błahym. W każdym przypadku należy przerwać jazdę, wyłączyć silnik, a najlepiej, gdy samochód zostanie przetransportowany na lawecie do warsztatu samochodowego.
Gdy turbosprężarka gwiżdże
Jeśli chodzi o objaw w postaci gwizdu turbosprężarki, jest to jeden z tych objawów, który z pewnością będzie generował wysokie koszty. Bardzo często konieczna będzie wymiana turbosprężarki. Co może być przyczyną owego gwizdu? Zazwyczaj jest to objaw wskazujący na uszkodzenie koła kompresji lub też na uszkodzony wirnik. Być może właściwym działaniem będzie w takiej sytuacji wymiana turbo, aczkolwiek może się okazać, że wystarczy odpowiednia regeneracja turbiny. Działania, jakich wymaga regeneracja turbosprężarek nie wymagają tak dużych kosztów, aczkolwiek nie jest to bynajmniej takie oczywiste.
Jakie działania należy podjąć?
Oczywiście uszkodzenie turbo, gwiżdżąca turbosprężarka powoduje, że konieczna jest naprawa, względnie regeneracja. Jednakże, aby nie dopuścić do sytuacji, w której ów gwizd się pojawi, warto jest się dostosować do kilku zasad. W momencie, gdy uruchomimy samochód, gdy uruchomimy silnik pojazdu, należy bardzo delikatnie używać pedału gazu. Dopiero w momencie, kiedy olej ulegnie rozgrzaniu, można sobie pozwolić na więcej. Przy zimnym oleju smarowanie poszczególnych podzespołów jest znacznie bardziej utrudnione i niedokładne. Tym samym ryzyko tarć oraz uszkodzeń jest znacznie większe. Podobnie należy postępować w momencie zakończenia jazdy. Należy wówczas przed wyłączeniem silnika odczekać około 30 do 60 sekund. To pozwoli na schłodzenie silnika. Ponadto również nie należy zapominać o stosowaniu właściwej jakości oleju oraz filtrów Te elementy powinny być kontrolowane oraz wymieniane co odpowiedni czas, co odpowiedni okres.
Dźwięk turbosprężarki jest sygnałem do tego, aby podejmować określone działania. Jest to ostateczny sygnał, który wskazuje na poważne uszkodzenia. Czasem bywa również, że turbina gwiżdże po regeneracji. W takiej sytuacji jednakże przyczyną może być niewłaściwe zregenerowanie elementów turbiny, brak jej szczelności. Jeśli mamy do czynienia z takim zjawiskiem, nie należy oczywiście takim samochodem jeździć, należy ponownie dokonać przeglądu turbosprężarki, aby usunąć wszelkie nieścisłości. Dopiero w momencie, gdy działa ona bez zarzutu, nie pojawiają się żadne niepokojące sygnały, można swobodnie ruszać w trasę. Każde uszkodzenie turbo, w tym także gwizd turbiny to sygnał, którego nie wolno zlekceważyć. Niesprawna turbina to nie tylko koszty, ale ponadto również jest to zmniejszone bezpieczeństwo oraz zmniejszony komfort jazdy. Mówiąc o naprawie, o regeneracji turbosprężarki, należy tego elementu dokonywać tylko i wyłącznie w sprawdzonych, w wiarygodnych i profesjonalnych warsztatach, aby mieć pewność dobrych rezultatów wykonania takiej naprawy.