Napisz do nas: autotesty@gmail.com
Renault Scenic II
Renault Scenic II 1.9 dCi
dane techniczne

Długość [mm] 4 493
Szerokość [mm] 1 810
Wysokość [mm] 1 636
Rozstaw osi {mm] 2 736
Masa [kg] 1 530
Poj. baku [l] 60
Poj. bagażnika. [cm3] 500
Poj. skok. [cm3] 1 870
Rodzaj [B/D] D
Układ/liczba cylindrów R/4
Moc [KM] 120
MMO [Nm/rpm] 270/2000
V max [km/h] 185
0-100 km/h [s] 12.5
Zużycie paliwa
- miasto [l/100 km] 7.5
- trasa [l/100 km] 6.1
- średnie [l/100 km] 6.9













PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Skoda Octavia 1.8 TSI Honda - historia marki VW - historia marki
INNE PUBLIKACJE
Nawigacja samochodowa Renomowane opony zimowe
TESTY AUT
Citroen Xantia Mazda MX-5 VW Passat B6
Jakie auto kupić?
Pomoc w zakupie samochodu

RENAULT SCENIC II - nieprzewidywalny "ideał"...

W 1996 roku francuski koncern zaskoczył niemal cały motoryzacyjny światek wprowadzając do produkcji pierwszego na świecie minivana - Renault Scenic - bazującego na płycie podłogowej kompaktowego modelu Megane. Auto nietuzinkowe, bezpieczne i pakowne idealnie wpasowywało się w wymagania młodych rodzin z dziećmi. Model Scenic błyskawicznie zdobył ogromną popularność. Niemieckim, japońskim i hiszpańskim konkurentom odrobienie strat zajęło kilka lat. I na dobrą sprawę żaden z modeli konkurencji (VW Touran, Opel Zafira, Toyota Corolla Verso, Seat Altea) nie zyskał tak wielkiej sławy i popularności jak pionier segmentu - Renault Scenic.
W 2003 roku koncern znad Sekwany przedstawił model Scenic w nowym wcieleniu. Auto zdecydowanie urosło w porównaniu do poprzednika oraz zyskało bardzo funkcjonalne wnętrze. W 2004 roku zdecydowano się na wprowadzenie do produkcji modelu o wydłużonym rozstawie osi - Renault Scenic w wersji Grand - dedykowanego do przewozu 7 osób. Właśnie model Grand Scenic z 2004 roku napędzany silnikiem 1.9 dCi i mocy 120 KM będzie bohaterem prezentowanego testu.
W 2009 roku do produkcji trafiła trzecia odsłona francuskiego bestsellera - Renault Scenic III.

Model Scenic drugiej generacji to jedno z najpopularniejszych aut na rynku europejskim. Wśród minivanów od wielu już lat, a w zasadzie od momentu wydzielenia tego segmentu aut, dzierży miano najlepiej sprzedającego się modelu.

Renault Scenic - pierwsze spojrzenie

Renault Scenic w wersji Grand występuje w dwóch odmianach: 5- i 7-osobowej. Model 5-osobowy dysponuje zdecydowanie większym bagażnikiem w porównaniu do modelu 7-osobowego. Ponadto bagażnik odmiany 5-osobowej został przystosowany do przewożenia wózka dziecięcego. Dobro rodziny na pierwszym miejscu.

W odmianie 7-osobowej za tylnym zestawem siedzeń, w przedziale bagażowym, znajdują się dodatkowe dwa siedzenia, które docelowo mogą pomieścić dwóch dodatkowych pasażerów. Jednak ich rozmiary sprawiają, że jakąkolwiek podróż mogą odbyć tam tylko i wyłącznie dzieci. A i one z czasem mogą poczuć się przytłoczone ograniczoną przestrzenią na nogi, ramiona i głowy. Zatem model 7-osobowy to raczej wyraz manifestu możliwości transportowych modelu francuskiego producenta, niż faktyczny środek transportu w komfortowych warunkach dla siedmiu pasażerów.

Ponadczasowa linia nadwozia to niezaprzeczalny atut modelu z 2003 roku. Generacja zaprezentowana w 2003 roku jest rozwinięciem konceptu wykorzystanego już w latach 90-tych przy projektowaniu modelu pierwszej generacji. Jednak w modelu z 2003 roku koncepcja pakownego i prorodzinnego minivana została podniesiona na wyższy poziom funkcjonalności i użyteczności. Pokaźnych rozmiarów klosze przednich reflektorów o łezkowatym kształcie zachodzą głęboko na maskę i boki auta optycznie podwyższając karoserię modelu. Znak firmowy wkomponowany w atrapę chłodnicy dumnie prezentuje producenta auta. Niewielkich rozmiarów światła przeciwmgielne wkomponowane u podstawy zderzaka bardzo dobrze dopełniają całości przedniej części karoserii.

Tylna część nadwozia jest kontynuacją konceptu wykorzystanego w przedniej części auta. Wysoko poprowadzona linia świateł oraz łezkowate klosze świateł tylnych nadają autu stateczności i fizycznie powiększają sylwetkę auta. klapa bagażnika wysunięta do tyłu oraz szyba klapy bagażnika opadająca niemal pionowo wskazują na chęć maksymalnego wykorzystania dostępnej przestrzeni ładunkowej.

Linia boczna Renault Scenic jest zwarta i nawet w wersji Grand nie wydaje się przesadnie powiększoną. Owszem auto prezentuje się okazale i jest długie. Jednak dzięki wznoszącej się linii okien i delikatnie opadającej linii dachu sylwetka nadal prezentuje się spójnie i proporcjonalnie. Przetłoczenia boczne wraz z mocno wyeksponowanymi nadkolami nieco odstają od statecznego charakteru auta, jednak nie zaburzają w sposób znaczący jego sylwetki. Auto jest nowoczesne i nawet po 6 latach od debiutu prezentuje się nowocześnie.

Renault Scenic - niemal nieograniczona przestrzeń

Auto mierzy niemal 4.5 m (4493 mm). We wnętrzu znajdziemy sporo miejsca za sprawą szerokiego i wysokiego nadwozia (szerokość 1.81 m, wysokość niemal 1,64 m). Rozstaw osi wersji Grand wynosi niemal 2,74 m co gwarantuje wystarczającą ilość miejsca zarówno pasażerom przednich siedzeń, jak i ,,kanapy" tylnej. No właśnie - czy słowo ,,kanapa" jest właściwym określeniem tylnej części przedziału Renault Scenic? Zdecydowanie nie. Producent zamiast klasycznej tylnej kanapy zastosował oddzielne trzy fotele dla każdego z pasażerów. Rozwiązanie zdecydowanie nienajtańsze, ale z pewnością podnoszące walory użytkowe auta. Dwa skrajne fotele umieszczone na prowadnicach mają możliwość przesuwania wzdłużnego, dzięki czemu swobodnie można zaaranżować ,,formę" tylnej części przedziału pasażerskiego. Fotel pasażera posiada możliwość złożenia, dzięki czemu kierowca może uzyskać praktyczny stolik. Ponadto, stwarza to możliwość przewożenia naprawdę długich przedmiotów. Pasażerowie tylnych siedzeń mają do dyspozycji praktyczne i wcale nie tandetne (jak w przypadku wielu innych producentów) stoliki, na których można postawić napoje bądź też przekąski podróżne.

Liczba schowków i ich sumaryczna pojemność w Renault Scenicu drugiej generacji bije konkurencję na głowę. Żaden z konkurentów, czy to Citroen Xsara Picasso, czy też Opel Zafira, nie dysponuje tyloma pojemnymi i praktycznymi schowkami. Uchwyty na napoje, szuflady pod siedzeniami, skrytka przed pasażerem oraz w podłodze, pojemne kieszenie w drzwiach, półeczki na okulary i wiele innych. Łączna pojemność wszystkich schowków w aucie przekracza 120 litrów - wynik nieosiągalny dla konkurencji. Dodatkowo fabryczne rolety w oknach tylnych drzwi sprawiają, że najmłodsi pasażerowie nie ucierpią wskutek nadmiernego nasłonecznienia. Wszystko to sprawia, że Renault Scenic drugiej generacji to auto w 100% przyjazne rodzinie.

Na temat wnętrza prezentowanego auta można powiedzieć wiele, ale z pewnością nie to, że jest ono nudne. Renault Scenic w wersji Grand to nie tylko bardzo dobrze przemyślany samochód rodzinny, ale także wykonany z wyjątkowo wysokiej jakości materiałów. Tworzywa sztuczne wykorzystane do wykonania deski rozdzielczej są miękkie i przyjemne w dotyku. Nawet wieloletnia eksploatacja nie pozostawia wielu śladów zużycia. Deska rozdzielcza wykonana z dwukolorowej tapicerki prezentuje się nowocześnie i bardzo atrakcyjnie. Górną część wykonano z ciemniejszego materiału, dolną część z jaśniejszego tworzywa sztucznego. Co prawda z praktycznego punktu widzenia (łatwo o zabrudzenia) nie jest to rozwiązanie najtrafniejsze, jednak z pewnością wizualnie korzystniejsze.

Centralnie umieszczony wyświetlacz przekazuje wszelkie informacje na temat parametrów jazdy. Znajdziemy tam cyfrowy prędkościomierz, obrotomierz, wyświetlacz komputera pokładowego i fabrycznego zestawu audio. Wszystko skupione w jednym miejscu. Początkowo kierowca może poczuć się nieco zdezorientowany natłokiem informacji i ,,choinką kontrolek" na desce rozdzielczej, ale z czasem można do tego przywyknąć. Jednym z niewielu mankamentów wnętrza auta jest ... fabryczne radio. I nie chodzi tu o jakość dźwięku, lecz o jakość obsługi. Przyciski na fabrycznym zestawie audio są zdecydowanie za małe, stąd jego obsługa jest daleka od intuicyjnej. Co prawda, producent nadrabia ten mankament świetnym pilotem obsługującym wiele funkcji radia. Aczkolwiek niejednokrotnie już sygnalizowano, że przyciski do obsługi fabrycznego zestawu audio w autach marki Renault są zbyt małe. Widać producent niestety nie wziął sobie do serca tych uwag. A szkoda, bo mogło być 5+ za wnętrze, a tak mamy 5-.

Renault Scenic - bagażnik

Testowany egzemplarz to odmiana 7-sosbowa z dodatkowymi fotelami chowanymi pod podłogą bagażnika. Z kompletem pasażerów pojemność bagażnika wynosi zaledwie 200 litrów - zdecydowanie za mało jak na pojazd rodzinny. Z kolei w konfiguracji 5-osobowej pojemność bagażnika wzrasta do pokaźnej wielkości ponad 500 litrów - to jest już przestrzeń, która umożliwia pięcioosobowej rodzinie spakowanie się na wakacyjny wyjazd. Dodatkowo przedział bagażowy wyposażony jest w praktyczną, trwałą i co ważne, nietrzeszczącą roletę, dzięki czemu przewożone bagaże pozostają schowane przed wzrokiem ciekawskich.
Nadkola nie wnikają do wnętrza przedziału bagażowego, a całość została wykończona w sposób schludny i praktyczny zarazem. Widać projektanci także mieli rodziny?

Renault Scenic II 1.9 dCi 120 KM - świetny kompromis

Prezentowane auto napędzane jest wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1.9 l i mocy 120 KM. Jednostka 1.9 dCi z wtryskiem Common Rail to jeden z najpopularniejszych motorów w gamie francuskiego producenta. Silnik osiągający moc 120 KM maksymalny moment obrotowy o wartości 270 Nm osiąga przy 2 tys. obr./min. Dzięki temu samochód jest dynamiczny i elastyczny. Co przyjemnie zaskakuje w przypadku tego ciężkiego poniekąd auta to umiarkowane zużycie paliwa. W mieście oscyluje ono wokół 7-7.5 litra na 100 km. Wyjątkowo agresywnie jeżdżący kierowcy uzyskają także i wynik 8,5 l/100 km. W trasie wynik na poziomie 6 - 6.5 litra nie jest trudny do uzyskania. Dla wyjątkowo cierpliwych także wynik poniżej 5-6 litrów jest możliwym do uzyskania. Na odcinku 2 tys. km, przy wysokich prędkościach autostradowych auto zużywało średnio 6.4 l na każde 100 przejechanych kilometrów. Nie bez znaczenia jest tutaj sześciobiegowa przekładnia manualna. Wynik jak na rozmiary i masę auta jak najbardziej godny uwagi.

Osiągi prezentowanego auta są w zupełności wystarczające. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie ok. 12,5 s to biorąc pod uwagę rozmiary i charakter auta wynik jak najbardziej zadowalający. Prędkość maksymalna oscylująca wokół 185 km/h jak na rodzinnego minivana to także wartość wystarczająca. Akceptowalne, wręcz zachęcające do zakupu zużycie paliwa sprawiają, że Renault Scenic drugiej generacji to auto warte uwagi. Ale...
No właśnie - zawsze pozostaje ,,ale". Renault Scenic drugiej generacji to auto niezwykle zaawansowane technologicznie. Bardzo bezpieczne i komfortowe, dopracowane pod kątem ergonomii i wygody obsługi, jednak jednocześnie o bardzo skomplikowanej konstrukcji. I w tym wypadku słowo ,,bardzo" ma decydujące znaczenie. Szczególnie elektronika pokładowa jest silnie rozbudowana. Czym to skutkuje wielu właścicieli już się boleśnie przekonało.

Renault Scenic - czyżby ideał???

Auto potrafi zaskoczyć. I to w sposób bardzo nieprzewidywalny. Zdarza się, że ni stąd ni z owąd nagle przestaje działać wyświetlacz tablicy rozdzielczej. Nagle wszystko gaśnie i nie ma możliwości sprawdzenia niezbędnych parametrów jazdy. W tym wypadku autoryzowany serwis sugeruje wymianę całego podzespołu. Koszt oscyluje wokół 3-4 tys. PLN. Jednak są mechanicy, którzy podejmują się naprawy elementu. Wówczas koszt naprawy może stanowić zaledwie 25% ceny sugerowanej przez serwis.

Problemy z wyświetlaczem deski rozdzielczej to nie jedyny problem francuskiego minivana. Karta hands free także potrafi niemiło zaskoczyć - odmawia posłuszeństwa i uniemożliwia dalsze kontynuowanie jazdy. Także w tym przypadku istnieją serwisy nieautoryzowane, które wyspecjalizowały się w naprawie tego elementu.

Elektronika pokładowa potrafi płatać figle. Zdarza się, że auto traci moc i czasami bez powodu zapalają się kontrolki, w tym kontrolka ,,check engine". O ile jest to problem z elektroniką wówczas właściciel pojazdu może spać w miarę spokojnie. Jednak czasami kontrolka ,,check engine" zapala się nie bez powodu...
No właśnie silnik... O wysokoprężnym motorze 1.9 dCi Renault można powiedzieć wiele dobrego. Zapewnia autu bardzo dobrą dynamikę, znakomitą niemal elastyczność i niskie zużycie oleju napędowego. Jednak jednostka ta, jak każda inna nie jest pozbawiona wad. Jak każdy motor wysokoprężny wykorzystujący technologię common rail układ wtryskowy jest bardzo wrażliwy na złą jakość oleju napędowego. Jeśli już zdecydujemy się na zakup auta z tym silnikiem na paliwie nie można oszczędzać.
Koło dwumasowe także potrafi odmówić posłuszeństwa, jednak element ten jest czułym punktem niemal każdego nowoczesnego turbodiesla. Zawór recyrkulacji spalin EGR to element, który także w wielu przypadkach dość często daje o sobie znać i upomina się o więcej uwagi.

Jednak największą przypadłością tej jednostki napędowej jest trwałość ... turbosprężarki. Zdarzają się przypadki, że trwałość tego elementu wynosi zaledwie 60 tys. km. Jak na nowoczesnego turbodiesla jest to zdecydowanie za mało. A koszty naprawy są dość znaczne.
Jednak zdarzają się też przypadki, że turbosprężarka wytrzymuje w tej jednostce bez wymiany nawet 180 - 190 tys. km. Zgodnie z historią serwisową tak było w przypadku opisywanego egzemplarza Scenica. Auto ma przejechane 190 tys. km i jak dotąd turbosprężarka nie upominała się o wymianę. Oby tak dalej.

Z innych usterek wymienić można niezbyt trwałe łożyska na kolumnie MacPhersona, dość często przepalające się żarówki przednich świateł. No właśnie - żarówki. Konstruktorzy Renault Scenica drugiej generacji w tej kwestii ... nie popisali się. Co więcej - gorzej swojego zadania wykonać chyba nie mogli. Otóż wymiana żarówki w Scenicu wiąże się z ... demontażem akumulatora, co w połączeniu z rozbudowaną elektroniką auta może być dość kłopotliwe i ryzykowne. Podobne rewelacje czekają nas przy wymianie filtra powietrza oraz przy próbach dolania płynu hamulcowego.

Czy to koniec rewelacji? Nie do końca. Zamki drzwi potrafią nieprzyjemnie trzeszczeć, zdarzają się usterki kierunkowskazów, podnośników szyb. Jednym z poważniejszych wydatków jest ... zakup wycieraczek. Komplet na przednią szybę potrafi uszczuplić portfel o 200 monet 1-złotowych. Trochę drogo. A propos kosztów - ASO Renault ceni swoje usługi i swój czas.

Renault Scenic - prowadzenie

Zawieszenie auta to raczej typowa konstrukcja zapewniająca wysoki komfort podróży. Typowe auto francuskie - wygodne i skutecznie tłumiące nierówności nawierzchni. Dość dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach, aczkolwiek czasami upomina się o więcej troski. Komfort podróżowania jest wysoki, jednak precyzja prowadzenia mogłaby być nieco lepsza. Kierowcy oczekujący pewnego trzymania się drogi w czasie szybkiego pokonywania łuku powinni raczej rozejrzeć się za innym autem. Masa i gabaryty Renault Scenica nie pozostają bez znaczenia. Auto wykazuje wyraźną tendencję do wyjeżdżania przodem na zewnątrz łuku. Przedni napęd oraz duża masa sprawiają, że podsterowność w sytuacjach ekstremalnych może być bardzo groźna.

Renault Scenic - bezpieczeństwo przede wszystkim

Renault Scenic drugiej generacji to jedno z bezpieczniejszych aut na rynku. Maksymalna nota pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez Euro-NCAP mówi sama za siebie. Konstruktorzy zadbali by pasażerowie auta byli bezpieczni także w sytuacjach ekstremalnych.


Ogólna ocena auta - całkiem niezła, ale... Większość użytkowników wypowiada się na jego temat w ciepłych słowach. Auto chwalone jest za przestronność, innowacyjność, komfort podróży i dynamiczną jednostkę napędową. Jednak niemal każda opinia okraszona jest krytyką pod kątem trwałości i niezawodności poszczególnych podzespołów auta. Z reguły są to drobne, aczkolwiek bardzo irytujące usterki. Niestety poważne także się zdarzają. I taki chyba jest Renault Scenic drugiej generacji - idealny pod względem użytkowym - przyjazny rodzinie, aczkolwiek potrafiący niemiło zaskoczyć. Po prostu zbuntowany i nieprzewidywalny ,,ideał"...


ZALETY


+ świetnie przemyślane wnętrze
+ mnóstwo przestrzeni w środku
+ wygodna pozycja za kierownicą
+ dynamiczny i ekonomiczny silnik 1.9 dCi (120 KM)
+ komfortowe zawieszenie
+ bogate wyposażenie
+ bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa podróżnych

WADY


- dużo drobnych i irytujących usterek
- bardzo drogi serwis
- niska trwałość turbiny
- wrażliwy układ wtryskowy
- rozbudowana elektronika pokładowa



Tekst: Łukasz Kochanek
Zdjęcia: Tomasz Dąbrowski

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

Renault Scenic II

www.autotesty.net.pl - wszelkie prawa zastrzeżone